Glenmorangie lancerer Tayne

Glenmorangie er klar med endnu en Travel Retail NAS aftapning i form af Glenmorangie Tayne.

Glenmorangie TayneI maj 2015 blev Glenmorangie Duthac lanceret, som en permanent aftapning i Glenmorangies travel retail serie og nu er de klar med endnu en permanent aftapning i form af Glenmorangie Tayne. Derudover findes der også Glenmorangie Dornoch, men det er en limited edition udgave og altså ikke en permanent del af sortimentet.

Baggrunden for navnet skal findes i historien om et spansk galleon, som sank i Firth of Tayne (der i dag hedder Dornoch Firth) i 1588 og det kædes selvfølgelig sammen med de spanske fade som whiskyen er afsluttet på. Der er virkelig nogle marketingfolk, som har været kreative.

Glenmorangie Tayne er tappet ved 43%, den er koldfiltreret og den er såmænd nok også farvet, men jeg ved det faktisk ikke med sikkerhed. Den har ingen aldersdeklaration, men den har startet sit liv på tidligere bourbonfade for derefter at modtage en afslutning på spanske Amontillado sherryfade.

Officielle smagsnoter fra destilleriet:

Nose: Fragrant and floral, with hints of rose and roasting chestnuts. Lots of toffee/caramel, sweet apricots, and some nuttiness. Further exploration yields muscovado sugar, hints of aromatic coffee and chocolate coated raisins.

Palate: An oily warming texture leads into rich, sweet flavours of toffee, brown sugar, tropical fruits (peaches, mango and orange) and a gentle nuttiness, like walnut or Brazil nuts.

Finish: A long, spicy finish, with bitter-sweet citrus and dried fruits

Den er tilgængelig nu i diverse travel retail butikker og prisen ligger omkring £50.

Mere information og flere indlæg om Glenmorangie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *